Spegel, spegel på väggen där ...

Det stora badrummet är designat för att bli ett spa. Det tog rätt lång tid innan vi fick till designen av rummet. Eftersom rummet är förhållandevis stort för att vara badrum (17 m2), så finns det ju massor med olika lösningar för var man kan placera dusch, wc, bad etc.

Till slut fanns ett antal olika förslag som iofs var bra, men inget av dem hade den där rätta usp'en. Grejerna var oftast placerade utefter väggarna i de flesta fall - precis som man gör i ett vanligt (litet) badrum. Det fanns en känsla av att man inte utnyttjade de möjligheter som detta stora rum gav. Det låg och gnagde i mitt bakhuvud någonstans att jag sett en otroligt attraktiv planlösning för ett stort badrum i någon inredningstidning. Men HUR sjutton såg det ut och NÄR hade jag sett det, och VAR hade jag sett det??? Till slut satt jag mig ner och gick igenom varenda tidning och efter att ha suttit en hel natt och bläddrat så fann jag äntligen reportaget.

Det var ju hemma hos de där två inredningspojkarna som gör Slott och Koja (har glömt namnen *skäms*) som ett reportage gjorts. Bilden jag letade efter var den här:

39941-391

Den planlösningen var bara klockren för mitt rum. Saken var biff! Det var bara att rita in den där väggen och placera dush och vägghängd toa bakom den. På framsidan av väggen har möbelsnickaren tillverkat en lång bänk i valnöt där ett handfat från Catalano skall stå. Mittemot spegelväggen placeras badkaret. Voila...klart!!!

39941-255

Jag kommer att ha en hel spegel, precis som på bilden. På bilden är den ju delad i två stycken (en del under och en del över skivan). Men jag skall ha en hel spegel...med borrade hål för bänkskiva, blandare, lampa och dessutom ett skåp i valnöt. Det blir en VÄLDIGT stor spegel. Jag undrar om jag var vid mina sinnens fulla bruk när jag bestämde detta *gaah*.

Nåväl ... ett försök har gjorts att leverera spegeln. Tyvärr var det en leveransspricka i den så den gick tillbaka. Det har gått massor med troll i detta projekt, så ibland har jag varit på väg att ge upp och ta en mindre spegel och kakla runt istället. Men "utmaningar är till för att övervinnas" och "skam den som ger sig" och allt vad det heter. Vecka fyra har jag nytt leveransbesked. Då jäklar skall den på plats *basta*.

39941-388

Sedan skall rörkillen dit och koppla i blandare och handfat. Badkaret skall oxo på plats när spegeln är där. Lite krokar och kanske en träpersienn i valnöt i fönstret. Sen bär det av och köpa väldoftande oljor, lyxiga handdukar och andra saker man bara måste ha i ett spa (vad nu det är :)) och sedan....sedan skall jag låsa in mig i detta rum och bara njuta!! 


Kommentarer
Postat av: cleo

Åh, vad härligt det blir när det är klart. I mitt förrförra hus byggde vi ett 16 m2 stort badrum i källaren, helkaklat, golvvärme, inbyggda spots och bastú. Samt både dusch och badkar. Ibland gick jag bara dit ner och läste, eller fanns till, för det var så skönt. För att inte tala om de sköna baden med skum belysning. Mmmm, Ditt projekt låter helt underbart! :-)

Postat av: Malin

Det var verkligen ett häftigt badrum som du visade på bilden! Hoppas ditt blir lika bra! Jag tycker att du ska fundera på att göra likadant med din spegel som desingerna hade gjort på bilden om det inte verkar fungera med en enda stor spegel. Det ser ju ändå faktiskt ut som att det är en spegel och inte två (av vad jag kan se på bilden iaf). Det är ju ett alt om din plan går i stöpet menar jag!

2007-01-11 @ 20:09:24
Postat av: Purple

Jag håller med, det låter som ett jättekul projekt.

2007-01-11 @ 20:12:22
URL: http://www.purplearea.blogspot.com
Postat av: Katten Pejst

Ert badrum verkar bli helt fantastiskt!

2007-01-11 @ 20:48:36
URL: http://kattenpejst.blogg.se
Postat av: Johan N

Gud va skoj å designa sitt badrum sådär =) Var hemma hos en kompis igår vars far höll på att bygga spa i källaren. Bla skulle badkaret byggas in i ek som kom från deras landställe =)

2007-01-11 @ 20:50:03
URL: http://johanshorna.blogspot.com
Postat av: puppan

malin - "problemet" är att jag redan låtit möbelsnickaren tillverka bänkskivan i valnöt och den släpper 15 cm på varje sida. Det blir konstiga skarvar då. Enligt spegeltillverkaren är det egentligen hugget som stucket om man tar den i två eller ett stycke. Det som är kritiskt är hålen man måste göra, och då speciellt de fyrkantiga hålen. Så glasmästeriet som tillverkar menar att det skall inte vara några större problem....*hmmm*

purple - det är jättekul ... men nu vill jag verkligen se planerna realiserade. Det har dragit ut lite för långt på tiden *morr*.

katten p , cleo - ja jag tror det kan bli riktigt fint :).

johan N - kul att testa lösningar med eget material. Det måste ge lite extra dimensioner till den färdiga lösningen.

2007-01-11 @ 23:22:48
URL: http://renovering.blogg.se
Postat av: puppan

malin - fast funkar det inte så är ju ett alternativ att kapa den på något sätt och få några skarvar. Fast jag känner det lite som en utmaning - det skall helt enkelt gå att få den på plats i ett helt stycke (2,60 * 1,80)!!!!!!!

2007-01-11 @ 23:35:36
URL: http://renovering.blogg.se
Postat av: ROOMSERVICE

Det är alltid så inspirerande att se hur vackert du gör :)

2007-01-12 @ 00:21:15
URL: http://roomservice.blogg.se
Postat av: Nisse

Kul att läsa om ert arbete med badrum, även om inlägget är ett par år gammalt. Stilrent och snyggt badkar!

2011-04-15 @ 08:04:06
URL: http://badkar-online.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback