Sjödränkt ek eller svartek

Nu har jag fått en ny idé i huvudet! Jag har ju lite svårt att bestämma mig för vilket träslag som soffbordet skall tillverkas av. Valnöt har jag redan så mycket av så det vill jag inte ha i soffbordet också. Vanlig ek är lite tråkigt tycker jag. Björk, bok, lönn etc är för ljust. Körsbär för rött. Jag vill ju ha ett lite mörkare bord. Att betsa ett träslag är B har jag fått klart för mig. Möbelkillen tycker det är så himla synd att betsa på ett fint träslag. Jag kan hålla med honom. Men vad sjutton återstår *kliar mig i huvudet*.

I fredags fick jag nys om att det finns något som heter sjödränkt ek eller svartek. Det är ek som legat en längre tid i vatten och därmed blivit mörk (typ fartygsvrak). Jag tyckte det lät himla kul! Dels att det är mörkt och sedan får träet lixom en historia. Det är nog inte speciellt lätt att få tag på, men jag skall kolla med möbelkillen imorgon. Det skulle bli ett väldigt speciellt och unikt bord i sådanafall.

Så här ser sjödränkt ek ut. Det används mycket till smycken och utsmyckningar.

39941-463

Möbelkillen har för övrigt konstruerat en liten, urgullig prototyp av hans soffbord. Det är ju en rätt speciell design som jag hade svårt att se bara från ett papper. Men nu ser jag hela finurligheten med bordet och jag kan bara säga: urcoolt!! Skall ta några bilder på det och lägga upp.

Kommentarer
Postat av: Katten Pejst

Åh vad nyfiken jag blev på soffbordet (vi är ju också på jakt efter ett på sikt, men det kan hända att vi får nöja oss med betsat bord trots att det är B;-))

Postat av: puppan

Ja det kan nog bli så att jag oxo får "nöja" mig med ett betsat bord :). Men man ser verkligen i hela kroppen på den här möbelkillen ,som älskar riktiga träslag, att han inte gillar att "förstöra" ett fint ådrat naturligt träslag genom att betsa det.

2007-02-25 @ 21:39:02
URL: http://renovering.blogg.se
Postat av: jenny bekkhus

Hej såg att du eventuellt var intresserad av svartek, jag har ca 150kg vrakdelar i svartek om du är intresserad.
Jenny

2007-09-11 @ 10:29:07
Postat av: Per Sjöström

Hej, såg att du är intresserad av svarteksbord.

Min far jobbade med att göra saker av svartek, och

dök också efter efter vrak.Han tillverkade ganska många bord, de flesta gick till Tyskland.Jag är också snickare och har en del svartek kvar.Är du

intresserad skulle jag kunna göra ett bord.

Du kan nå mig på 0705-21656 el 0417-21656 el mail.

Mvh:Per Sjöström

2009-05-12 @ 20:52:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback