Matbordet

Även matbordet levererades i måndags. Blev jättenöjd! Träslaget är valnöt och storleken 220 * 110. Man får plats minst 10 vid bordet om man tränger ihop sig. Åtta sitter man ledigt utan problem. Så nu ligger det en Bruno Matthson bordsskiva i björk vardagsrummet och väntar på sitt öde :).

39941-461  39941-457
39941-459  39941-458

Det är två saker jag funderar på:

Stolarna - vad skall jag ha för stolar. Björk är väl kanske inte den bästa matchningen till detta bord. Man skulle kunna lämna in stolarna och få dem i en annan färg ...men vilken då? Svart?? Helst skulle jag nog vilja klä dem i skinn eller tyg.

Mattan - ena dagen tycker jag den är riktigt ful och är på väg att kasta ut den och lägga in en annan mer neutral. Nästa dag tycker jag att den pryder sin plats och att det är lite roligt att den sticker ut i det annars ganska strikta köket.  På kvällen med lite soft belysning så blir den varm och trevlig, men på dagen blir den rätt så ... blå lixom :) . Har oerhört svårt att bestämma mig för om jag gillar denna matta i köket eller ej.


Kommentarer
Postat av: christian

hej,

vi funderar även på ett valnötbord och har ett stolproblem. Svart skinn med den modell du har är snyggt. vi funderar även på att köra phillipe starck louis ghost stolen. www.kartell.it. Den finns ju i flera färger och man kanske köper på sig 8 st varav minst 4 i samma som står vid köksbordet. De andra kan man ha till andra ställen i huset och plocka in dem till den stora middagen. de genomskinliga ghost stolarna hade ju lyft upp mattan, annars tycker jag nog byt ut.

2007-02-22 @ 13:36:45
Postat av: Sara

snyggt matbord, det är väldigt likt vårat soffbord (mio??) Svart eller kanske mörkbruna (som matchar fondväggen i bakgrunden) skulle nog vara snyggt!

Jag förstår ditt problem med mattan, först tyckte jag det var snyggt med en brytning mot allt det strama och stilrena, men sen så tycker jag att det skulle vara snyggare med en mer neutral matta... hmm... fast det är ju väldigt hemtrevligt, mysigt och personligt med den mattan du har nu... :-)

Postat av: cleo

Ah, vilket underbart bord! Valnöt älskar jag och ellipsformat likaså, kan det bli bättre. Jag gillar också att bryta av vårt strikta och vita kök, så vardagsrummet som går i ett med köket har gabbehmatta och röda coronastolen och förgylld stor 1800-tals spegel med ornament. Så, frågar Du mig tycker jag det är fräckt med stilbrytningen. Vi har billiga stolar från Silvan eller något till matbordet och vet inte heller vad vi ska satsa på när vi väl köper det vi vill ha. Svårt. Jag såg en repris av Roomservice i veckan och där var det underbara Frida som satte in störtsköna gula stolar i köket! Just gult skulle inte passa här, men själva stolarna var ursnygga. Kanske i någon annan färg.

2007-02-22 @ 15:32:06
URL: http://cleopethra.blogg.se/
Postat av: cleo

Läste nu Christians kommentar och håller med om att de genomskinliga ghost stilarna skulle bli väldigt bra till mattan. :-)

2007-02-22 @ 15:33:14
URL: http://cleopethra.blogg.se/
Postat av: Catarina

Ja, det är en jättefin matta.
Men jag skulle nog byta ut den just där i köket. Efter vad jag kan se kanske den bryter av lite väl mycket...
Men om du älskar den där ibland så kanske du ska ha kvar den, istället för en matta som inte väcker några känslor alls menar jag.

2007-02-22 @ 17:32:05
URL: http://ninna77.blogspot.com
Postat av: Celi

Mattan är fantastisk - behåll! Håller med om att stolarna behöver ny färg, kanske svartlackade? Eller skinn... Lycka till!

2007-02-22 @ 18:02:19
URL: http://celicelia.blogspot.com
Postat av: Kix

Min första tanke var vita stolar, jag tycker att valnöt och vitt är så fint ihop. Blir en ganska stor kontrast till mattan dock när de ska vara så nära varann - för mattan är jättefin och den tycker jag absolut att du ska ha kvar! Fräck kontrast till ditt vita kök.
Transparenta stolar är superläckert (precis som nämnts tidigare)och ger ett mycket lätt intryck, och då får mattan komma till sin rätt.
På Bolia.com har de jättefina stolar i transparent som heter ETC. De har också jättefina rödlackade (Vegas) som glänser vackert. Hade varit en idé att lyfta det röda från mattan kanske?! Kolla in där!
Jättefint bord - glömde nämna det i början :-)

2007-02-22 @ 19:14:43
URL: http://kixkoll.blogg.se
Postat av: puppan

Tack så väldigt mycket för alla bra inspel och klommentarer!!! *bugar*

Transparanta stolar har jag aldrig tänkt på .... får kolla in dem. Det kanske kan vara något *funderar*

De stolar jag har nu (Cobra) är väldigt skäna att sitta på ... till skillnad från många andra matbordsstolar. De följer ryggsiluetten väldigt bra. Så jag skulle gärna behålla dem ifall det går att ändra om dem. Har sett samma stoll klädd i svart skinn och de är verkligen supersnygga. Det lutar nog lite åt det hållet. Men skall kolla de transparanta först.

Ja vad gäller mattan så är det precis som jag trodde...några gillar skarpt och andra säger byt ut. Väldigt svårt. Men det lutar nog faktiskt åt att jag byter ut på sikt. Den är lite fel i färgställningen. Skulle vara varmare i färgerna tror jag.

Återigen tack för värdefulla kommentarer!!! :)

2007-02-22 @ 21:35:40
URL: http://renovering.blogg.se
Postat av: christian

ghost-stolarna är grymt sköna att sitta på. Har haft flera konferenser i sådana där gravida inte har klagat.

2007-02-23 @ 14:14:18
Postat av: puppan

christian - ok..jag får ta och försöka ragga upp en ghost och provsitta!!

2007-02-23 @ 14:20:09
URL: http://renovering.blogg.se
Postat av: Katten Pejst

Ghost skulle nog fungera men min första tanke var att stolarna borde vara vita för större kontrast till både bord och matta. Svart fungerar också, men jag tror att det kan bli lite mörkt.

Bordet blev ju jättebra och det är roligt att se bilder från er fina lägenhet:-)

2007-02-23 @ 20:00:12
URL: http://kattenpejst.blogg.se
Postat av: Ella

Snyggt bord!!! Hela rummet är så läckert.
Jag kan nästan se stolarna framför mig fast i skinn... Eller andra stolar i skinn.

2007-02-24 @ 13:22:28
URL: http://livetefter.blogg.se
Postat av: puppan

kattenp - ja svart till den där mörka mattan är kanske inte helt optimalt!!!
Ella - oj vad glad jag blev av din kommentar!!! Det är fantastiskt roligt att veta att du kan se hur mitt hem ser ut!!!!

2007-02-24 @ 18:11:39
URL: http://renovering.blogg.se
Postat av: Katten Pejst

Har tänkt lite till... Jag tycker att stolarna ni har passar till bordet. Jag hade nog lämnat in dem för ommålning i vitt.

2007-02-24 @ 19:30:30
URL: http://kattenpejst.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback