Framtida favoritplats?

Här i burspråket skall jag ha en liten surf/läshörna.

39941-49

Rummet är ju enormt stort och luftigt, så det kommer att bli två "rum i rummet". Soffgruppen och den här läshörnan. Här skall man kunna sitta och kontemplera, surfa, blogga, läsa en god bok eller bläddra i inredningstidningar. Jag tror att det här kommer att bli min favoritplats :). Här skall det finnas bra reglerbar belysning, en snygg och skön snurrfåtölj och ett litet bord av något slag. Förmodligen en rund matta. Snurrfåtölj känns viktigt ... jag vill kunna snurra runt och blicka ut över vår lilla stad :).


Funderar lite på vad för sittmöbel jag skall ha. Den skall i första hand vara bekväm ... men den skall naturligtvis även vara cool och snygg. I helgen var jag en sväng i Hufvudstaden och smet in på Nordiska Galleriet och provsatt lite olika "lounge-chairs". Men det är svårt ...de flesta är rätt obekväma faktiskt :-o.


Wegners Ox-Chair - oerhört snygg, bra stöd för korsryggen. Men Ox-chairen är alldelens för kort i ryggen. Jag är ju rätt lång och får inget stöd för nacken i den fåtöljen. Tyvärr :(.


39941-94

Eames Lounge Chair - Någorlunda snygg (lite "gubbig") och mycket bekväm. Men precis som ox-chairen så är den alldelens för kort i ryggen. Var folk pyttekorta för några årtionden sedan???

39941-421


Jacobsens Ägget - Nej...inte bekväm om man skall sitta en längre stund. Inget bra stöd för korsryggen.

39941-451


Wegners Wing-chair - faktiskt riktigt bekväm. Hög i ryggen och bra stöd för korsryggen. Men tyvärr ingen snurrfåtölj :(.

39941-449    39941-450


Sedan finns ju även Wing Lounge Chair från
www.lyx.com. Vansinnigt snygg ...men lite "too much". Den är gjord i nåt speciellt material som utvecklats av NASA och används i rymdskeppen vad jag förstår. Formar sig således efter kroppen. Den finns typ i bara åtta exemplar så den har jag inte lyckats provsitta ... ännu :0.
 
39941-100

Mathssons Pernilla - Väldigt skön att sitta i, men jag har aldrig riktigt gillat utseendet. Tyvärr. Dessutom inte snurr.

39941-452


Jag får leta vidare. Någon som har bra tips???


Kommentarer
Postat av: pernilla

tycker den sista hade väldigt snyggt namn iaf! ;)

Vilket härligt rum!

Postat av: Bengt R.

Hej!
Nöär det gäller fåtöljer så har jag sökt precis som du. Wegners Ox chair är enorm men alldeles för dyr, det handlar väl om 70.000 med fotpall? Jag har däremot hittat en som kan vara intressant, otroligt snygg och dessutom snurrfåtölj. det är erik Jörgensens "Corona" ta en titt på deras hemsida: http://www.erik-joergensen.com/index.asp?id=4044

2007-03-19 @ 12:33:05
Postat av: puppan

Bengt - jag tror att jag har testat den och konstaterat att den är för kort i ryggen. Jag tror att det är den som cleo har i rött. Den är jääättesnygg. Skall nog testa den igen för säkerhets skull så jag inte missat den i utvärderingen.

2007-03-22 @ 11:35:44
URL: http://renovering.blogg.se
Postat av: CGIVX

Söker man på Ox chair så hittar man den betydligt billigare än 70,000:-
Har hittat den för knappa 10,000:- med fotpall.

2007-05-30 @ 18:25:50
Postat av: Bengt R

Pass på för kopior! Just av Ox Chair så har jag sett rent frukansvärda exempel på missfoster som ligger ute på Blocket i annonser från företag. Det ska vara original om man ska handla. Själv är jag mer och mer sugen på Vitras Eames Lounge chair i svart skinn, svartlackat skal samt helkromad fot. Då ser den lite modernare ut. Vitra har 50-årsjubilieum i år så det lämnas tydligen 10 procent på order under juni-juli.

2007-06-03 @ 20:45:33
Postat av: puppan

Bengt R - jag håller helt med - det skall vara orginal. Inga kopior. Jag kan tänka mig att den varianten på Eames Lounge chair du nämner är supersnygg!!

2007-06-04 @ 15:18:38
URL: http://renovering.blogg.se
Postat av: Bengt R

Herregud, nu har jag just fått prisuppgift på fåtöljen helt i svart, svart skinn, svart skal och kromad fot. 35.000 kr hemkörd och klar och då är det Vitra original. Frågan är om det inte är dags att slå till...? Jag är ju man så för min del tror jag inte den verkar "gubbig"? Jag ska ha den i ett rum där det finns en svart Corbusiersoffa plus två Corbu safarifåtöljer i ponnyskinn. Till detta en svart/grå/vitprickig ryamatta som är helt underbar. Jag kan inte ha träfärg på fåtöljen för jag har en pilasterhylla i vitlaserad björk + Corbusiers stora matbord också med bordsskivan i vitlaserad björk. Då passar inte körsbär eller valnöt som man också kan få fåtöljen i. Är det dags?

2007-06-05 @ 19:14:55
Postat av: Anonym

Idag har jag varit i Köpenhamn, på Nationaldagen. en ny tradition är född! Jag var på paustian.dk där de har både ox-chair, corona och Eames lounge chair.
De stod i princip sidan om varandra så det gick att kkorsprova. Resultat: Ox-chair är alldeles för tillbakalutad i övred delen av ryggstödet. Den funkar inte alls att sitta och läsa i, möjligtvis att ta en whisky i... Corona, den sitter man mer på än i, den är hårt stoppad och omsluter inte alls dig, inga armstöd. Eames däremot, vilken himmelsk skillnad, den omsluts man av och man sitter "i" den, som i en basebollshandske. Den är otroligt mycket skönare än de andra två. Ranking: 1=Eames, 2=Corona, 3=Ox-chair.

2007-06-06 @ 22:31:03
Postat av: Bengt R

Ja det var ju jag som skrev det ovanför...

2007-06-06 @ 22:32:21
Postat av: puppan

Bengt R - det låter väldigt lockande det där med Eames. Jag får nog testa den igen. Är i Sthlm just nu så imorgon får jag ta en tur till Nordiska Galleriet och provsitta lite igen. (Om man kommer igenom folkhavet - det är ju Sthlm Maraton imorgon.....fel helg att åka till Sthlm :)).
Paustian besökte vi för några veckor sedan. Testade igenom alla stolar då. Coronan är ju högre i ryggen så den passar egentligen mig bättre .... men jag vet inte...den är lite för nätt. Vad gillar du Wegners wingchair då???

2007-06-08 @ 19:14:19
URL: http://renovering.blogg.se
Postat av: puppan

Förresten Bengt R - var någonstans hittar du fåtöljen i svart trä??? Hittar ingen bild på nätet.....

2007-06-08 @ 19:30:50
URL: http://renovering.blogg.se
Postat av: Bengt R

Det där med svart träskal hittade jag av en slump hos Olsson & Gerthel i Malmö på deras prislista som fanns vid en fåtölj. Det var tack vare detta som jag blev pånytt intresserad av Eames. Sedan upptäckte jag att man kan få foten helt i krom. Det finns inga bilder på nätet i svart/kromvarianten men jag har en bild som jag kunde mejla, men hur?
Måste leta om du har en "kontaktalänk" någonstans.
Om du kommer över Eamesbroschyren i deras flerblads variant över Lounge chair så finns bilden där. Mvh Bengt

2007-06-08 @ 21:59:11
Postat av: Bengt R

Hoppsan, Wing chair? Nja, jag känner mig lite besviken på den, känns som en tam, lite bortvald variant av Ox-chair. Dessutom tror jag att den blir för mycket "batman" i svart skinn med den höga ryggen. Den ska nog vara i grovt svart tyg kanske, eller piffig färg. Men jag vill ha skinn på min fåtölj, jag har ju det på Corbusoffan och det har varit guld värt. Den är tio år gammal nu och fortfarande som ny trots att jag använder den ett par timmar om dagen. Men nu längtar jag efter den riktiga läshörnan och Corbusier är inte idealisk för mysläsning även om den mjuknar betydligt när den använts några år. Snacka om insittningstid, det tar ett par år att sitta in en sådan soffa.

2007-06-08 @ 22:05:24
Postat av: Bengt R

Kom just på att danska tidningen Bo Bedre gjorde en intressant testserie för en fem år sedan om olika möblers bekvämlighet kontra design. Man lät en fysioterapeut, en arkitekt och en formgivare provsitta både fåtöljer och matbordsstolar bl a. De kom naturligtvis fram till ett resultat som var lite nedslående. De tyckte liksom jag att den dyraste fåtöljen i testet Ox-chair inte var något vidare att sitta i. Då hade man strikta referenser till korsryggsstöd och liknande. Den fick förstås skyhögt designpoäng. Corona klarade sig mycket bättre men man gillade inte dess fot som man tyckte såg ut som "foten till ett trafikmärke". Intressant när man vet att Corona hade träfot i sitt original när den ritades och inte var svängbar. Nåväl, den bekvämaste fåtöljen alla kategorier var en av Börge Mogensens modeller med hög rygg, från Fredericia. http://www.fredericia.com/show.asp?lang=dk&s=furniture&mk=&mt=3&mid=32
Stor, ful, lite ålderdomshem, men något år senare provsatt jag den i Köpenhamn på Illum och det var en upplevelse, den slår allt med hästlängder. Gudomlig helt enkelt! Men jag vill absolut inte ha den, kanske när man är 75... En annan fåtölj som jag tittat mycket på är Patricia Urquiolas "Fjord" från moroso.it, den är både skön, spännande, snurrbar och mycket vacker. Fast väldigt upprätt att sitta i. Men å andra sidan kan man variera sittställningen. Det jag inte gillar på den är att skinnet veckar sig i små fina vågor där rumpan möter stolen. Det där kommer först efter en tids användning och det är jättefult. Annars är den en favorit. Men efter fem års testande så är det nog Eames som gäller.

2007-06-08 @ 22:21:25
Postat av: puppan

Oh ja...jag har erfarenhet av en chsterfield i skinn inköpt för 20 år sedan....den känns som splitterny fortfarande. Hemsk atthalka omkring i :)
Maila jättegärna bilden till [email protected] .
Wing-chairen är bekväm att sitta i...men svart skinn är nog helt klart inte idealisk på den.

2007-06-09 @ 10:30:13
URL: http://renovering.blogg.se
Postat av: puppan

Den där Frederica stolen var ugly...den ser inte ens bekväm ut...fast skenet kan ju bedra! Fjord är för lätt i typen.
Det är så mycket space i rummet så jag vill ha en möbel som ger mer intryck. Men tack för alla tips!!! :)

2007-06-09 @ 10:34:24
URL: http://renovering.blogg.se
Postat av: Bengt R

Letandet går vidare... Idag var jag och en kompis i Helsingborg och gick bl.a. på Dunkers. Därefter blev det besök på Inredningsgalleriet... Där står Patricia Urqiolas "Fjord" i svart med röda stickningar tillsammans med Corbusiers soffa i svart. Plötsligt kändes de två jättebra ihop. Min kompis påpekade att de båda hade ungefär samma tyngd eller lätthet. Dessutom var formerna harmoniska ihop. Fjord är ganska stram men ändå mjukare än Corbun. Det är nog inte så lyckat att föra in ännu ett kubiskt element i rummet och 50-tal á la Eames blir inte heller rätt. För trist helt enkelt. Nu blev jag plötsligt övertygad om att Fjord är rätt för mig. Nu gäller det att provsitta den ett antal gånger på Miljögården. Så svårt det här är. Kul var också att se Fjorde i helsvart med röda stickningar, det var enormt läckert.

2007-08-09 @ 22:06:34
Postat av: Henke

Måste det vara stilikoner? Ett bra tips är C Malmstens Häggbom. Den är ful i de flestas ögon, men sittkomforten är fantastisk. Kallskumsmöbler kan förmodligen aldrig komma i närheten av detta. Ett annat bra förslag är G A Bergs fåtölj Status från 1965, nu i nyproduktion från Br Anderssons. Vacker form, vippfunktion och intressant historik. Den fungerar också för oss långryggar.

2009-12-12 @ 14:05:50
Postat av: best vitamin c serum

see here for the top best wrinkle treatment available


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback