Tankar kring köksbord och stolar

Jag tror att jag nu har bestämt mig för hur jag skall göra med köksbord och stolar. Just nu har jag ju ett Superellipsbord från Bruno Mathsson och Cobrastolar från Källemo - båda i björk. 

39941-281                                39941-282


Björk passar absolut inte i köket och dessutom är bordet för litet. Så jag har ju försökt hitta bord + stolar men tycker inte jag har sprungit på något alls som jag gillar. 

För någon vecka sedan så såg jag i en möbelaffär att Cobrastolen finns klädd. AHA...tänkte jag...tänk om man kan klä om mina björkstolar och återanvända dem!!! Ringde Källemo och det kostar 350 kronor per stol i arbetskostnad att klä om en sådan träsits. Det tycker jag var ett väldigt överkomligt pris!! Så jag tror att jag skall göra det .... skruvar av mina träsitsar och skickar upp dem till Källemo. De lägger först på någon centimeter skumgummi och sedan tyget. Mjukt för rumpan :).

Det tyg jag funderar på är från Mimou. Grafitsvart med lite barockmönster i svart sammet. Jäkligt snyggt! (Jag har oranga kuddar i detta tyg). Det är väl kanske inte helt optimalt att ha mönster i sammet för det lär väl slitas snabbare...men vad sjutton..det får man ta!!!

39941-271                    

Vad gäller bordet så har jag kommit på att jag ber "min" möbelsnickare att göra en ny bordskiva i superellipsmodell som är 220 * 110. Det blir ett perfekt mått i mitt kök. Sedan skruvar jag/han av spännbenen på björkbordet och sätter det på den nya skivan. Björkskivan får väl vila på vinden ett tag :).

Frågan är vilken färg/träslag jag skall ha på skivan. Vi har hela tiden talat om valnöt, men jag börjar backa på det. Kanske vitlackat? Det blir nog för mycket vitt i köket då. Det jag funderar på är om man skall lacka det svart. Tror det skulle kunna bli effektfullt i det köket. Fritz Hansen superellips tillverkades ju i ett svart jubileumsbord typ förra året och det var väldigt snyggt om jag inte missminner mig.

Fördelen med denna lösning är att jag använder det jag har, det blir bra mycket billigare än att köpa nytt och sist men inte minst - jag kan komma till snabbt avslut vad gäller köksbord/stolar och koncentrera mig på annat.

Kommentarer
Postat av: Katten Pejst

Det kommer bli toppen med stolarna i det tyget! När det gäller skivan så var det lite svårare... Jag håller med om att vitt kanske blir lite väl vitt men undrar om det inte kan bli väldigt svart om du har både svarta stolar och bord?! Jag hade nog valt en träskiva trots allt- därmed inte sagt att den måste vara i valnöt...

Postat av: puppan

Ja det kanske blir för svart..... du har kanske rätt i det.Usch vad svårt. Grafitgrått??? GULT??? :)

2006-11-17 @ 10:21:20
URL: http://renovering.blogg.se
Postat av: Katten Pejst

Jag hade nog tittat på lite "roliga" träslag som t.ex zebrano. I annat fall kanske du kan ta tyget i en ljusare (grå?!) nyans och sedan välja en svart bordsskiva eller varför inte stolar med tyg i någon starkare färg?

2006-11-17 @ 10:48:02
URL: http://kattenpejst.blogg.se
Postat av: puppan

Tyget finns i en massa snygga färger: http://www.mimou.se/home_collection/florens.php

Så man kanske skulle välja något med mer färg???

2006-11-17 @ 10:58:19
URL: http://renovering.blogg.se
Postat av: jenny

Vi har precis samma problem - vi letar efter ett matbord och vill ha ett stort, eller man kan lägga in inläggskivor. Ellipsbord från Bruno vill vi gärna ha men dom är ganska dyra. Kanske man skulle lägga bud på något www.laurtiz.com, där finns det mycket fint. Eller bordet på Ilva som vi sett (kolla på min blogg) men priset låg på cirka 8000 kr, ganska dyrt det också.. Tycker att utbudet är väldigt dåligt på de flesta ställen

2006-11-17 @ 14:41:45
URL: http://jennyk.blogg.se
Postat av: puppan

enny - håller med. Det är svårt att hitta matbord. Lauritz har ju en del superellipsbord men jag vet dock inte vilka priser det brukar bli i slutändan. Jag har bjudit på en gallerimatta till hallen en gång på Lauritz...men priset stack iväg som sjutton den sista minuten så det blev inget.

2006-11-18 @ 11:19:10
URL: http://renovering.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback