Ett leende besök

Nu har Smilefåtöljen varit hemma i lägenheten för test! Möbelaffären var schysst och lät mig låna hem den ett dygn. Så i förrgår hämtade jag den + en hel hög med tygprover för att prova hemma på plats. 

39941-310 39941-309
(Nej, badkaret skall inte stå i rummet :). Det skall på plats i badrummet vilket år som helst!!)

För det första är den superskön att sitta i. Verkligen bekväm!!! För det andra så är den här featuren med snurr helt perfekt i det stora rummet. Det känns väldigt trevligt att man kan snurra runt och titta ut över stan åt det andra hållet. För det tredje så passar den jättebra ihop med den soffa vi har. För det fjärde så är den fantastiskt snygg!!! :)

Nu gäller det bara att hitta ett passande tyg. "Bara". Usch vad svårt. Soffan som fåtöljerna skall matchas ihop med är mörkt grå. Som synes på bilden så ligger där just nu en orientalisk matta (modell jättestor) med mycket mönster vilket gör att det nog bör vara ett enfärgat tyg. Det finns ett medaljongtyg som är supersnyggt och som skulle matcha soffan perfekt....men det funkar nog inte med mattan tyvärr. Kan ju iofs slänga ut mattan men det känns inte riktigt aktuellt.

39941-312  39941-311
Den grå kudden hör till min soffa. Fåtöljen heter Gyro och är himla snygg men ack så obekväm den var att sitta i.

Vad gäller mönstrat tyg så kan det även vara så att det inte riktigt blir bra på den Smilefåtöljen. Det finns en risk att man tar bort intrycket av den schyssta formen på möbeln om man har ett sådant mönstrat tyg. Själva formen i sig är ju en feature på just denna fåtölj tycker jag. Så den klär nog kanske bättre i ett enfärgat tyg. Men jag tycker detta medaljongtyg är väldigt snyggt!!
 
Jag har valt ut ett tyg som är lite mullvardsbrun/grått. Känner mig inte riktigt säker men det får nog bli något åt det hållet. Lite trist...men safe.

39941-313

Något åt det håller blir det nog i slutänden.

Kommentarer
Postat av: Katten Pejst

Jag tror att Smile passar i ett mönstrat tyg, men kanske inte i ett så stormönstrat som det på bilden (har för övrigt själv tittat på Gyro i just det tyget;-)).

Hade inte du orange kuddar från Mimou? Skall de vara i soffan? I så fall skulle du ju kunna välja orange (!) fåtöljer och sedan köpa fler kuddar från Mimou (fast i svart/grått) och lägga i fåtöljerna (tänker mig en mindre lite avlång kudde).

Å andra sidan så kanske inte orange är så bra till mattan... Skall ni ha kvar mattan där så hade jag nog satsat på ett ljust (nästan vitt tyg) på fåtöljerna för att det inte skall bli alltför "oroligt". Tror att det kan bli lite mörkt annars med tanke på att både soffan och mattan är relativt mörka.

Postat av: puppan

Nä orange blir inte bra till den mattan. Det känns trist att slänga ut mattan. Den har lite affektionsvärde. Vi köpte den på Bukowskis för typ 10 år sedan. Skulle jag köpa en ny just idag så skulle det nog bli en enfärgad ... men nu har vi den där mattan så den får bli kvar :). (Ett tag i allafall).

Jag får köra en vända till och kolla på lite ljusare tyger så får vi se om det poppar upp något nytt. Men så ljust som nästan vitt blir det inte ... det sätter min praktiska ådra ett stort P för :).

2006-11-29 @ 18:57:37
URL: http://renovering.blogg.se
Postat av: Anonym

Åh, har Du en SMile hemma! Jag gillar den. Såg den först här hos Dig. Kul att höra att den är skön att sitta i.

2006-11-29 @ 21:53:17
Postat av: puppan

Nja...den var ju bara på besök en dag :). Hoppas dock att det står två stycken här i mitten av januari!!!

2006-11-29 @ 23:12:35
URL: http://renovering.blogg.se
Postat av: Purple

Den var ju ursnygg. Jag gillar den knallgiga orangea. Fast det är klart att den skär sig lite till mattan. Varför inte röd fåtölj?

2006-11-29 @ 23:13:29
URL: http://www.purplearea.blogspot.com
Postat av: puppan

Jag gillar oxo den oranga och rött skulle ju vara supersnyggt!!! Men min praktiska ådra tar över när jag tittar på priset för två fåtöljer. Kalla mig lite mesig *rodnar* men jag vill ha något som håller några år och kan passa in till det mesta. Nä mullvardsgrå det är melodin det :-0 ;).

2006-11-29 @ 23:23:14
URL: http://renovering.blogg.se
Postat av: jag

Hej! Tyckte tyget i mullvardsbrun/grått var jättesnyggt. Har letat efter exakt ett tyg som det. Skulle vara uppskattat om du kan avslöja vilken affär det kommer från. Känner du till fler affärer som säljer den typen av stormönstrade tyger? tack på förhand!

2008-01-12 @ 16:48:27
Postat av: puppan

Den affären jag sonderade terrängen i var Ekeby Möbelaffär i Ekeby utanför Helsingborg. Där kan de säkert lotsa dig vidare om du googlar på dem.

2008-01-13 @ 02:33:43
URL: http://renovering.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback