Dörrar

Står i valet och kvalet vad jag skall välja för dörr till stora badrummet. Jag hade ju bestämt mig för att beställa denna dörr i vitt: 

badrumsdörr

Anledningen var främst de tvärsgående glasdetaljerna. Jag är ute efter ljusinläpp till den lilla hallen precis utanför dörren. Men av någon anledning så har jag inte beställt själva dörrbladet ännu. Karmen fick jag levererad innan semestrarna. Det var kakelsättaren som ville ha karmen på plats innan han skulle börja kakla. Så jag fick karmen levererad på en vecka. Dock är det typ 8 veckors leveranstid på själva dörrbladet, så det beställde jag aldrig utan ville tänka en vända till på det. Vet inte riktigt varför....men förmodligen är jag innerst inne inte riktigt nöjd med valet. Nu blev ju allting försenat till efter semestrarna och kakelsättaren sa dessutom att han nog egentligen kanske inte behövde den där karmen innan iallafall *sucka*. Så den där karmen står ouppackad fortfarande.

Änyway. Igår skulle jag beställa själva dörrbladet. Då visade det sig att de förmodligen har skickat en karm med två gångjärn till mig. Det här dörrbladet har tre gångjärn *arg*. Så då blir det till att skicka tillbaka ouppackad karm + beställa ny tillsammans med dörrbladet.
 
I denna situation så uppkommer ju ett tillfälle till att ändra sig *hmm*. Jag har ju hittat en leverantör som nytillverkar "gamla" spegeldörrar. Precis den modellen vi har i resten av lägenheten finns i standardstorlek.

39941-70

Det är ju ett alternativ! Issuen är det här med ljusinsläpp. Det blir ju ingenting av den varan med den här gamla spegeldörren. Men frågan är om det gör något?? Jag tror inte det blir så mycket ljusinsläpp iallafall med den andra modernare dörren. En annan aspekt var ju iofs att den moderna dörren skulle signalera en spännande brytning mot resten av lägenheten. Alla andra dörrar är ju gamla spegeldörrar och denna dörr skulle vara ett avbrott och väcka lite nyfikenhet.  Bakom denna dörr öppnar sig ju detta moderna spa med stort modernt badkar etc etc. Men å andra sidan så kanske det är snyggt om alla dörrar är samma gamla stil???

Ytterligare en aspekt är priset. Den moderna dörren kostar ca.13 000. Den nytillverkade gamla spegeldörren kostar ca. 3 000. Är det värt 10 000 att få lite ljusinsläpp och att väcka lite spänning och nyfikenhet om vad som döljer sig bakom???  

Vad gäller vinkällaren/skafferiet så har jag ännu inte bestämt mig.  Men det lutar nog åt att det blir som vi tänkt från början. Det är ju så jäkla mycket yta i lägenheten så vi behöver ju knappast snåla. En issue som jag inte orkar skriva om nu är dock förvaringsutrymme. Gamla lägenheter är fantastiska....men det finns ingen naturlig plats att sätta upp garderober. Det är en svår nöt att knäcka. Har en massa förslag som jag skriver om en annan dag.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Fin dörr

Postat av: Katten Pejst

Skulle ni inte kunna ha den nytillverkade spegeldörren, men byta ut den översta spegeln mot etsat/frostat glas? Såg en sådan dörr i ett inredningsreportage och de hade dessutom ordet "Bad" "skrivet" på glaset (där texten var så var det alltså klarglas).

2006-08-13 @ 00:23:23
URL: http://kattenpejst.blogg.se
Postat av: puppan

Jag har oxo sett det. Tror att den här leverantören har någon bild på det. Fast då är speglarna annorlunda och det är rätt mycket glas. In till ett kök tror jag ...
Men du har rätt i att man skulle kunna testa idén att bara ha översta spegeln i frostat glas. Kul! tack för tipset!!! :)

2006-08-13 @ 01:01:51
URL: http://renovering.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback